Fotografia produktowa jest niezwykle istotnym elementem marketingowym każdej firmy, która chce sprzedać swoim klientom oferowane przez siebie produkty. Fotografie oraz opisy produktów mają znaczący wpływ na decyzje podejmowane przez konsumentów.
Mogą skutecznie zachęcić ich do zakupu lub zadziałać wręcz przeciwnie i powstrzymać decyzję o zakupie danego przedmiotu. Zdjęcia, które powstają podczas sesji fotografii produktowej, muszą zatem spełniać konkretne wymagania. Ich głównym zadaniem jest pomaganie w realizacji określonych celów biznesowych, budowanie świadomości marki, a także zachęcanie potencjalnych klientów do nabycia prezentowanych na nich rzeczy. Fotografia produktowa ma szczególne znaczenie dla sklepów internetowych, w których klienci nie mają bezpośredniego kontaktu ze sprzedawanymi towarami. Nie zapominajmy, że to właśnie wygląd sprzedawanych przedmiotów jest podstawową cechą decydującą o chęci zrobienia zakupów w danym sklepie internetowym! Jednak, aby móc wykonać zdjęcia produktowe zadowalającej jakości, konieczne jest posiadanie odpowiedniego sprzętu oraz akcesoriów.
Jakie są podstawowe rodzaje fotografii produktowej?
1. Fotografia produktowa packshot
Zdjęcia packshotowe to fotografie produktów wykonywane na białym tle, które może być później usunięte w postprodukcji. Ich głównym zadaniem jest skupienie uwagi oglądającego na prezentowanym produkcie oraz wzbudzenie w nim zainteresowania. Podstawowym celem takich zdjęć produktowych jest możliwie jak najwierniejsze odwzorowanie fotografowanych przedmiotów, rzetelne oddanie ich barwy, struktury i faktury. Zdjęcia tego typu muszą być jasne, przejrzyste i ostre.
2. Zdjęcia produktowe 360 stopni
To jeden z najatrakcyjniejszych trendów w fotografii produktowej i marketingu. Zdjęcia tego typu nazywane są również zdjęciami obrotowymi 360 stopni. Taka forma prezentacji produktu, pozwala na dokładne oglądanie go z każdej strony! Dzięki niej nie ma konieczności umieszczania na stronie internetowej wielu pojedynczych zdjęć produktu, a oglądanie go staje się dla klientów o wiele ciekawsze, przyjemniejsze i jednocześnie bardzo zbliżone do realnego kontaktu na żywo.
3. Zdjęcia odzieży
Mogą być wykonane na modelach albo na manekinach. Forma prezentacji ubrań jest uzależniona od preferencji sprzedającego – mogą być to ujęcia płaskie lub w obrotowej wersji 360 stopni. Manekiny używane podczas sesji są niewidoczne na fotografiach, a ubrania zyskują dzięki nim efekt przestrzenności.
4. Zdjęcia aranżowane
Są to zdjęcia produktów, których głównym celem jest podkreślenie ich charakteru. Aby uzyskać taki efekt, fotografujemy przedmiot w jego naturalnym otoczeniu, czyli tam, gdzie jest najczęściej używany. Tło dobierane jest w tym wypadku indywidualnie, tak samo jak oświetlenie. Zdjęcia aranżowane wymagają od fotografa większego zaangażowania, ale ich efekt jest oszałamiający.
Z czego powinien składać się zestaw do fotografii produktowej?
Żeby móc robić udane Packshots, fotograf musi wyposażyć się w odpowiedni sprzęt oraz akcesoria. Bez nich zdjęcia nigdy nie będą wyglądały profesjonalnie, a prezentowane na nich przedmioty nie będą sprawiały wrażenia trójwymiarowości. Najważniejszym narzędziem pracy każdego fotografa jest oczywiście profesjonalny aparat fotograficzny z różnymi obiektywami. Do zdjęć typu packshot niezbędne jest odpowiednie podłoże oraz tło. Przedmioty ustawia się na białej pleksi, a tło oświetla się w ten sposób, aby było białe. Tłem może być np. duży softbox, który musimy właściwie oświetlić. Użycie takiego zestawu pozwala nam wyeliminować efekt płaskości rzeczy, gdyż dzięki niemu stają się one przestrzenne.
Kolejnym elementem zestawu do fotografii produktowej są solidne, trwałe i stabilne statywy z odpowiednią głowicą wyposażoną w przekładnię ślimakową, na których możemy mocować nasz aparat fotograficzny.
Nie możemy zapomnieć o profesjonalnych lampach studyjnych oraz modyfikatorach światła (np. blendach). Lampy zapewnią nam odpowiednią ilość światła, a modyfikatory pozwolą na odpowiednie jego modelowanie. Dobrze jest mieć na podorędziu również softboxy, dyfuzory zmiękczające światło. Elementy te efektywnie modyfikują światło, pozwalając nam utrzymać pełną kontrolę nad jego emisją. Pomocne mogą okazać się także małe powierzchnie odbijające lub blokujące światło takiej jak np.: kawałki płyt kartonowo-piankowych, lusterka, kartony itp.
Ważnym elementem wyposażenia studia fotograficznego, w którym zajmujemy się robieniem zdjęć produktowych, jest także statyw typu boom, który służy do zawieszania lamp studyjnych nad fotografowanym obiektem. To nietypowy statyw o niezwykłych umiejętnościach, które okazują się bardzo pomocne w przypadku fotografii studyjnej.
Ostatnią niezbędną rzeczą jest posiadanie profesjonalnego programu do obróbki zdjęć. Dzięki ostatnim szlifom nadawanym fotografiom właśnie w programach graficznych stają się one nieskazitelne, a wszystkie barwy i faktury są optymalnie wyeksponowane i podkreślone!