Fotografia jest dziedziną, która bardzo dynamicznie się rozwija i wprowadza na rynek nowe i ciekawe rozwiązania. Od niedawna, popularne stały się tzw. zdjęcia 360 stopni (inaczej – panoramy sferyczne), które zrewolucjonizowały portale społecznościowe oraz rynek marketingowy. Ale co tak właściwie je odróżnia od innych? Zacznijmy od tego, że nie należy ich mylić z VR (z ang. virtual reality), czyli wirtualną rzeczywistością, która wprowadza ludzi w alternatywny świat. W przeciwieństwie do VR, zdjęcia 360 stopni nie wymagają specjalistycznego sprzętu do ich odtworzenia, można je obejrzeć na ekranie zwykłego komputera czy telefonu. Zdjęcia sferyczne pozwalają osobie oglądającej, za pomocą kursora lub jakiegokolwiek innego sterownika przemieszczać się w obrębie fotografii, co daje odczucia, jakby się było wewnątrz niej.
Co odróżnia zdjęcie 360 stopni od panoramy?
Zdjęcie 360 stopni oraz panorama posiadają pewien wspólny pierwiastek. Ten pierwszy rodzaj oferuje bardziej rzeczywiste odczucia, ponieważ nie jest ograniczony kadrem. Zdjęcie sferyczne można wykonać za pomocą specjalnego sprzętu lub łącząc poszczególne fotografie w jedną. Tradycyjna panorama pozwala na poszerzenie pola widzenia, jest jednak ograniczona kadrem i pokazuje tylko wycinek horyzontu. W tym przypadku niemożliwe jest poruszanie się w obrębie fotografii i własnoręczne ustawianie perspektywy.
Zdjęcia sferyczne 360 stopni – gdzie są wykorzystywane?
Od kiedy zdjęcia sferyczne stały się popularne, od razu zostały wykorzystane przez rynek marketingowy. Szczególne zastosowanie znalazły w promocji nieruchomości, ponieważ najbardziej realnie oddają rzeczywistość pomieszczeń, pozwalając na obejrzenie ich z różnych perspektyw. Dlatego właśnie bardzo często są wykorzystywane w fotografii wnętrz. Panoramy sferyczne są także wykorzystywane do eksplorowania różnego rodzaju terenów – parków krajobrazowych oraz ogrodów botanicznych. Są także chętnie używane przez właścicieli lokali usługowych, np. hoteli, restauracji oraz parków rozrywki. Dzięki zdjęciom 360 stopni, można odczuć klimat panujący w danym miejscu, dlatego są tak chętnie wykorzystywaną formą reklamy.
Niedawno Facebook umożliwił umieszczenia tego typu zdjęć na platformie, co jeszcze bardziej poszerzyło zakres marketingowy firm reklamujących nieruchomości lub swoje lokale usługowe w ten sposób. To zagwarantowało zupełnie nowe możliwości oraz otworzyło furtkę do szerszego grona odbiorców.