Fotografia produktowa jest jedną z dziedzin fotografii użytkowej. Skupia się na atrakcyjnym przedstawieniu produktów (towarów) przeznaczonych do sprzedaży. Celem jest profesjonalne wykonanie zdjęć, które uwydatnią wszystkie walory przedmiotu i przyciągną wzrok klienta, zachęcając go do dokonania zakupu.
Fotografia produktowa służy nie tylko reklamie. Istotną rolę odgrywają też tzw. packshoty, czyli fotografie produktów na jednorodnym tle, które spełniają funkcję dokumentacyjną i informacyjną. Wspierają sprzedaż, jednak ich głównym celem jest rzetelne i wierne odwzorowanie uwiecznionego przedmiotu. Jest to dziedzina, w której specjalizuje się nasze studio fotograficzne. Fotografujemy różnorodne produkty, jednak w tym wpisie przedstawimy te, które najczęściej stają się obiektem naszych prac.
- Ubrania. Firmy z branży odzieżowej prowadzą obecnie sprzedaż w sieci na bardzo szeroką skalę, a konsumenci coraz chętniej kupują ubrania (począwszy od butów i dodatków, skończywszy na bieliźnie) w sklepach internetowych. Istnieje więc konieczność jak najbardziej atrakcyjnego zaprezentowania oferowanych części garderoby. Zdjęcia odzieży mogą być wykonywane zarówno na modelach, jak i na manekinach (nie są widoczne żadne fragmenty manekina). Wykonywane są “na płasko”, a także w wersji 360° – aby maksymalnie uwydatnić wszystkie istotne detale.
- Produkty spożywcze. W przypadku produktów spożywczych zdjęcia bywają ważniejsze niż hasła reklamowe czy teksty w opisie. Najczęściej są to zdjęcia stylizowane, czyli wykonane z zastosowaniem dodatkowych akcesoriów, odpowiednio dobranego tła i oświetlenia. Wymagają sporo kreatywności, wysiłku, a także czasu. Finalnie jednak uzyskujemy ujęcie, które poprzez wizualną prezentację wywołuje w odbiorcy realny apetyt.
- Cosmetics. W przypadku kosmetyków wykonywane są zarówno packshoty na potrzeby sklepów internetowych, jak i rozbudowane, mocno aranżowane well-prepared advertising photos. W przypadku packshotów pokazywane jest najczęściej opakowanie, np. buteleczka z szamponem, tubka z kremem. Sesje reklamowe są znacznie bardziej zaawansowane i wymagające — bardzo często są to sesje z modelami. Oba typy fotografii doskonale nadają się do prezentacji produktów w serwisach sprzedażowych, reklam, działań promocyjnych w social mediach itp.
- Sprzęt elektroniczny. Różnorodne sprzęty elektroniczne, począwszy od wielkogabarytowych urządzeń AGD, poprzez niewielką elektronikę, typu smartfony, słuchawki, ładowarki, karty SD, wymagają odpowiedniej prezentacji. Chociaż w tym przypadku najważniejsze są parametry oraz dokładna specyfikacja techniczna, obraz nadal jest kluczowy w procesie sprzedaży czy promocji. Ujęcia muszą być dopracowane pod każdym względem — odpowiedniego ułożenia, atrakcyjnego oświetlenia, prawidłowego zastosowania cieni itd. Produkt musi jak najkorzystniej wyglądać w sklepie internetowym, katalogu czy na billboardzie, aby potencjalny klient “na własne oczy” przekonał się co jego niezawodności.
- Elementy wyposażenia wnętrz. Fotografie produktowe elementów wyposażenia i elementów użytkowych wykonuje się nie tylko w miejscach ich zastosowania i użytkowania (a więc w mieszkaniach czy biurach), ale również w sterylnych warunkach studyjnych na jednolitym tle. Fotografowane są meble i komplety mebli, ale również urządzenia elektroniczne, akcesoria domowe czy dekoracje. W tym przypadku sesje produktowe wykonywane są najczęściej dla sklepów internetowych, producentów wyposażenia wnętrz, firm monterskich, architektów i projektantów wnętrz, stylistów i dekoratorów.