Jednym z rodzajów fotografii jest fotografia produktowa, która zajmuje się możliwie najbardziej rzeczywistym przedstawianiem przedmiotów w celach marketingowych. Jest bardzo chętnie wykorzystywana przez różnego rodzaju sklepy internetowe, portale aukcyjne oraz telewizję i prasę. Dzięki swojej prostocie oraz precyzyjnemu przedstawieniu produktu zajęła bardzo wysoką pozycję na tle innych form reklamowych.
Co wyróżnia fotografię produktową?
Fotografia produktowa charakteryzuje się nie tylko prostotą, ale i dokładnością oraz dbałością o każdy detal. Główną rolę odgrywa tutaj gra światłem, które podkreśla wszystkie charakterystyczne cechy prezentowanego przedmiotu. Dzięki odpowiedniemu oświetleniu można uzyskać zdjęcie, na którym faktura, kształt, kolor oraz proporcje zostaną precyzyjnie przedstawione. Obraz powinien być możliwie najbardziej rzeczywisty i pokazujący realny wygląd produktu przy jednoczesnym uwypukleniu jego indywidualnych cech. Przedmioty zazwyczaj są fotografowane na białym lub jasnym tle, lub posiadają je wyszparowane (usunięte). Nie jest to jednak regułą, ponieważ czasami produkty przedstawiane są na tłach w innych kolorach.
Dużą popularnością wśród fotografii produktowej cieszą się zdjęcia obrotowe, które coraz częściej można spotkać na stronach sklepów internetowych oraz na portalach aukcyjnych. Charakteryzują się tym, że przedstawiany przedmiot obraca się w osi pionowej. Dzięki temu produkt jest doskonale widoczny, a jego proporcje są bardzo dobrze oddane.
Fotografia produktowa ma na celu przykucie uwagi potencjalnego klienta. Dzięki swojej prostocie i rzetelnemu oddawaniu natury przedmiotu doskonale sprawdza się jako forma reklamy. Dobrze wykonane zdjęcie, na którym widoczne są wszystkie cechy charakterystyczne danego produktu, wzbudza zaufanie i zachęca do kupna. Klienci częściej dokonują zakupu przedmiotów, które są pokazane w najbardziej rzeczywisty sposób – uwzględniający zarówno ich wszystkie mankamenty, jak i pożądane cechy.