Choć fotografia artystyczna wymaga nieprzeciętnych umiejętności, warsztatu i wyczucia, to właśnie Packshots nie wybaczają najmniejszych błędów – szczególnie, jeśli sprzedaż jest źródłem Twoich dochodów. Jak sfotografować ubrania, by zachęcić internautów do ich kupna?
Profesjonalne podejście
Odzież należy do wyjątkowych produktów – musi odpowiadać indywidualnym potrzebom, stylowi i upodobaniom przyszłych właścicieli. Dla wielu osób kupno przez internet przedmiotów wymagających takiego dopasowania wiąże się z niepewnością, dlatego zdjęcia powinny jak najlepiej odzwierciedlać nie tylko fason i wygląd odzieży, ale również pozwalać na jak najlepsze wyobrażenie sobie wygody ubrań i ich oddziaływania na zmysł dotyku. Przeniesienie tak wymiarowego doświadczenia na ekran wymaga nie tylko profesjonalnych umiejętności, ale też doświadczenia i – siłą rzeczy – odpowiednich narzędzi. Jak powstają takie zdjęcia?
Zanim fotograf w ogóle sięgnie po aparat, musi przygotować stanowisko pracy. Choć wiele zależy od rodzaju wykonywanych zdjęć i pożądanych efektów, podstawą jest zadbanie o odpowiednie tło i oświetlenie. Ich dobór motywuje przede wszystkim to, czy garderoba ma być prezentowana na modelach, manekinach czy ułożona płasko. Jednym z najważniejszych etapów jest tu samo przygotowanie ubrań – ich czyszczenie, prasowanie, układanie. Każda zmarszczka i zagięcie materiału powinno być głęboko przemyślane. Przy profesjonalnym fotografowaniu odzieży nie może być mowy o losowych fałdach i niedoskonałościach. Kluczowe staje się też wcześniejsze ustalenie rodzaju wykonywanych zdjęć.
Jakie są sposoby eksponowania odzieży na fotografii?
Metody prezentowania ubioru na zdjęciach można podzielić na kilka najbardziej efektywnych kategorii:
- Manekin „duch” – jeden z najbardziej pożądanych efektów. Ubranie układane jest na specjalnym manekinie, który w efekcie końcowym nie jest widoczny. Prezentacja nabiera wrażenia wymiarowości i należy do najlepszych sposobów na przedstawienie faktycznego wyglądu przedmiotu. Dzięki „znikającemu” manekinowi możliwe jest w pewnym stopniu ukazanie wewnętrznej części materiału (najczęściej przy dekolcie). Takie wykończenie możliwe jest dzięki złożeniu przez fotografa kilku zdjęć w jedno.
- Zdjęcie 360 stopni – nowoczesne rozwiązanie oferowane przez nieliczne studia fotograficzne. Wymaga specjalistycznej technologii 360 degree photos i skrupulatności, ale umożliwia wykonanie dokładnej, profesjonalnej fotografii. Prezentowany przedmiot można obracać, co umożliwia dokładną prezentację produktu z każdej strony.
- Lookbook – zdjęcia ubrań przedstawianych na modelach i modelkach często odbierane są jako najbardziej wiarygodne. Oddają faktyczne zachowanie proponowanego materiału podczas codziennego użytkowania, pozwalają odbiorcy na wyobrażenie siebie w danej kreacji. Należy pamiętać o zachowaniu konsekwencji w stylu prezentacji konkretnych kolekcji i zachowanie zgodności ze stylem marki. Niezwykle istotna jest też stylizacja modela i współpraca z nim.
- Manekin krawiecki, prezentacja na wieszakach lub płaskie ułożenie – te rozwiązania są nieco mniej nowatorskie, choć wciąż wymagają przygotowania odpowiednich warunków fotografowania oraz starannej prezentacji produktów. Taki sposób gwarantuje korzystną prezentację każdego rodzaju odzieży. Warto jednak zauważyć, że eleganckie i wieczorowe kreacje wiele zyskają dzięki ekspozycji na profesjonalnym i schludnym manekinie krawieckim.
Praca fotografa nie kończy się jednak w momencie wykonania samych fotografii. Po sesji czeka go żmudne, wielogodzinne dopracowywanie szczegółów, nakładanie drobnych, ale bardzo znaczących poprawek uwydatniających detale kreacji i zadbanie o funkcjonalność prezentacji. Dobra znajomość i umiejętność posługiwania się profesjonalnymi programami graficznymi stanowi nieodłączny element pracy współczesnego fotografa i pomaga w uzyskaniu jak najlepszego efektu.